NÁŠ KRAJ, NÁŠ DOMOV, NÁŠ PLÁN

Silnice Trojzemím konečně povede

Zdroj: Mladá fronta DNES/Adam Pluhař

Český a německý úsek jsou hotové, Poláci začali stavět

Hrádek nad Nisou - Už to není jen nekonečný příběh o odkládaném začátku stavby důležité silnice Trojzemím, ale skutečně realita. První polské bagry začaly budovat téměř pětikilometrový úsek silnice, který chyběl k propojení české a německé části. Po dostavbě Česká republika a Německo navážou na své rychlostní silnice a dálniční systémy. Cesta příhraničím se také výrazně zrychlí.

Řidiči podle plánů projedou po silnici propojující Trojzemí na jaře 2011. „Je to průlom, polská strana poprvé dodržela stanovený termín. Přes český úsek silnice už vozí materiál na hranice a staví. Věřím, že se podaří naplnit i slibovaný termín,“ řekl Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou.

Češi a Němci o výstavbu silnice usilují už od devadesátých let. Mezivládní dohoda tří premiérů o vybudování silnice pak stvrdila stavbu v roce 2004. Mezitím postavily své úseky česká i německá strana. Polská sice uvedla už řadu termínů, teprve tento týden ale stavba začala. Zaplatili ji Češi a Němci, protože polská vláda odmítala poskytnout peníze. Česká strana dala dva a půl milionu eur, Němci 12,5 milionu eur.

Nová silnice bude mít parametry klasické silnice první třídy. „Začátek stavby jsme netrpělivě očekávali. Významně vylepší propojení České republiky, Polska s výběžkem okolo Bogatyně a částí Německa. Stávající silnice vede v polském území úzkou komunikací mezi alejí a není bezpečná,“ komentovala Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy krajského úřadu.

Silnici už netrpělivě očekávají i řidiči nákladních aut. Ti zatím nemohou přejíždět hranice v Hrádku a volí většinou mnohem delší trasu přes Rumburk. Podle starosty Hrádku může navíc nákladní doprava oživit ekonomiku ve městě a v celém Trojzemí. „Zkrácení dopravní cesty může otevřít nové obchodní spolupráce. Město vlastní u silnice dvacet dva hektarů pozemků, které územní plán určuje jako průmyslovou zónu,“ myslí si starosta Půta.

Stavba navazuje také na budovaný úsek obchvatu kolem Bílého Kostela. Má být u konce ve stejném termínu. „Pro řidiče to bude znamenat úsporu času, silnice bude také mnohem bezpečnější, než když teď jezdí přes serpentiny kolem Grabštejna,“ sdělil Jan Stach z libereckého Ředitelství silnic a dálnic.

MENU

Tento web neukládá žádné cookies ani nepoužívá jiné sledovací prvky. Jediné cookies mohou pocházet z Facebook widgetu na titulní stránce.