NÁŠ KRAJ, NÁŠ DOMOV, NÁŠ PLÁN

Plány na nové železniční tratě

Zdroj: ČT 1  Události v regionech

Jitka SLUKOVÁ, moderátorka

Teď se ale podíváme na východ Čech. Na projekt železničních tratí, které mají ambici propojit Orlické hory s podhůřím. I když Královéhradecký krajský úřad omezil železniční spojení mezi Dobruškou a Opočnem na Rychnovsku o víkendu na minimum, chtějí tamní obce tento 100 let starý projekt oprášit. A důležitou roli v něm hraje právě vlaková stanice v Dobrušce. V Orlických horách natáčel kolega Přemysl Šrámek. Přemku, vítám tě ve vysílání. Řekni nám, kolik kilometrů nových tratí by vlastně mělo vzniknout a kdo za tím projektem stojí?

 

Přemysl ŠRÁMEK, redaktor

Dobrý podvečer. Propagátoři myšlenky chtějí, aby v Orlických horách vzniklo celkem 44 kilometrů nových tratí, přičemž stavět by se  mělo v několika etapách. Za projektem je dobrovolný svazek obcí Region Orlické hory společně s iniciátorem akce Petrem Tejklem. Ovšem najdou se také odpůrci výstavby, jak bude zřejmé z následujícího příspěvku. Vlakem téměř až k vlekům a lanovkám. To slibuje projekt nazvaný Dráhy Orlických hor. Jeho autoři už dokonce zahájili reklamní kampaň. Bilboardy s moderní lokomotivou jsou vidět v několika horských centrech.

 

Antonín NOVOTNÝ, místopředseda, Region Orlické hory

My máme představu, že by Orlické hory měly bejt navštěvovanější, než jsou doposud, ale nechceme tam mít samý auto.

 

Petr TEJKL, manažer projektu Dráhy Orlických hor

Není to jenom kvůli turistům. Jde o to, aby se v těch horách dalo podstatně lépe žít, než je možné nyní.

 

Přemysl ŠRÁMEK, redaktor

Vzniknout by postupně měl železniční okruh, který by větší horské obce propojil.

 

Petr TEJKL, manažer projektu Dráhy Orlických hor

Je připravená část první etapy z Deštného do Solnice a z Rokytnice do Říček. V hodnotě asi dílo 2,5 miliardy korun. Financování se samozřejmě předpokládá z evropských zdrojů.

 

Přemysl ŠRÁMEK, redaktor

Jenže ne všude projekt vítají.

 

Zdeněk SCHWARZ, starosta, Sedloňov /nest./

Nám to kompletně poškozuje prakticky lyžařský areál. A kdyby to neprocházelo tím areálem, tak to zase bude posunutý ta zastávka kilometr pod Sedloňovem.

 

Přemysl ŠRÁMEK, redaktor

Podobný projekt je i v Krkonoších. 15 kilometrů dlouhá trať ze Svobody nad Úpou do Pece pod Sněžkou by měla stát 13 miliard korun. Optimistické odhady mluví o zahájení prací v roce 2020. Někteří lidé ale projekt označují za naprosto nereálný.

 

Jitka SLUKOVÁ, moderátorka

Přemku, projekt ale vadí třeba i ochranářům. Co konkrétně mu vytýkají?

 

Přemysl ŠRÁMEK, redaktor

Je to tak. Správa Chráněné krajinné oblasti Orlické hory z projektu vůbec nadšená není. Obává se, že zápory budou převažovat nad klady. Jiná situace panuje v Krkonoších, kde ochranáři projekt podporují. Na stanoviska jednotlivých ochranářů se teď můžete podívat.

 

Rudolf REMEŠ, Správa CHKO Orlické hory

Při vší snaze o co nejmenší zásahy do krajiny ta liniová stavba a železnice znamená mosty, náspy, zářezy a tam to poznamenání té krajiny bude značné.

 

Radek DRAHNÝ, mluvčí, Správa KRNAP

Pakli-že by se podařilo dopravu do Krkonoš přemístit z osobních automobilů na železnici, tak by tento projekt byl pro celé Krkonoše nepochybně velkým přínosem.

 

Přemysl ŠRÁMEK, redaktor

Zatímco v Krkonoších a Orlických horách jsou plány na železniční výstavbu stále jenom na papírech, jiné je to v Libereckém kraji, kam nás teď zavede kolegyně Lucie Pokorná.

 

Lucie POKORNÁ, redaktorka

Poslední vlak tudy projel před 65 lety. To se ale brzy změní. Ozubnicová trať mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou v Polsku obnoví v červenci provoz. Starostové z české i polské strany Krkonoš o to usilovali přes 10 let.

 

Luboš MAREK, starosta, Kořenov /nez./

Je všechno to bylo o penězích, čekalo se na finance, až se z toho ROPU otevřou program a když byly přislíbený peníze, tak začala rekonstrukce.

 

Lucie POKORNÁ, redaktorka

Oprava 12 kilometrového úseku přišla na 160 milionů korun. Provoz mezi Kořenovem a Sklářskou Porebou bude zajišťovat 5 párů polských vlakových souprav. Díky tomu se česko-polské pomezí zatraktivní pro turisty. Například v zimě míří do Jizerských hor a Krkonoš tisíce běžkařů.

 

Marek PIETER, starosta, Desná /SLK/

Jsou krásně upravené areály na polské straně a spousta lidí tam jezdí nyní autobusem a samozřejmě s tím lyžařským vybavením to není úplně ideální. Ten vlak je daleko lepší.

 

Andrzej LOS, maršálek Dolnoslezského vojvodství

Poláci jsou velkými fanoušky skoků na lyžích. Vlak bude ideálním prostředkem pro dopravu i na závody v Harrachově a Liberci.

 

Lucie POKORNÁ, redaktorka

Málokterý železniční úsek v Evropě má tolik fanoušků jako právě místní zubačka. Jak trati přezdívají turisti. V úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem se provoz zachoval, a to včetně funkčního ozubnicového systému, díky kterému vlaky zvládají extrémní stoupání. Z Harrachova dál do Polska se znovu vydají 1.července. O dřívějším významu tratě svědčí fakt, že byla jako jedna z prvních ve střední Evropě elektrifikována, a to už v roce 1923. Jen pro srovnání. Železnice mezi Libercem a Českou Lípou není elektrifikována do dnes. Starostové věří, že zubačka na svůj tehdejší úspěch znovu naváže.

Lucie Pokorná, Česká televize, Sklářská Poreba.

MENU

Tento web neukládá žádné cookies ani nepoužívá jiné sledovací prvky. Jediné cookies mohou pocházet z Facebook widgetu na titulní stránce.