71% lidí chce lepší silnice
Zdroj: Mladá fronta DNES/Aleš Černý
Většina obyvatel kraje by na úkor rozvoje železnic raději podpořila silniční dopravu
Liberecký kraj - Sedm z deseti obyvatel kraje by podle průzkumu pro Českou televizi raději investovalo do silniční než do železniční dopravy. Pravice za tím vidí úroveň služeb Českých drah nebo zdejší kopcovitou krajinu. Levice, jejíž voliči by k vlakům byli vstřícnější, zdůrazňuje tradici vlaků.
„Liberecký kraj je hornatý, je zde dost malých a špatně dostupných obcí, kam ani železnice nevede, a lidé potom dávají přednost silniční dopravě,“ komentoval průzkum krajský lídr ODS Zdeněk Mach v Otázkách Václava Moravce. Podle Macha některým obyvatelům takových míst nezbývá než podporovat opravu silnic, aby k nim jezdil alespoň autobus.
Lídr nové formace TOP 09 a zároveň starosta Železného brodu Václav Horáček vidí důvod i v úrovni služeb Českých drah. „Vzhledem k tomu, že přibývají například nádraží bez obsluhy, lidé se budou víc obávat i o svou bezpečnost a tento jejich pohled na věc se ještě zhorší,“ vyjádřil se v pořadu České televize Horáček. Sociální demokrat Pavel Ploc, stejně jako jeho potenciální voliči, zdůrazňuje důležitost obou složek. Pro vlaky podle něj mluví tradice. „Když už tady naši předci vybudovali síť železnic, za mnohdy velmi obtížných podmínek, bylo by určitě dobré starat se o to, aby nechátrala,“ říká poslanec za ČSSD Ploc. Na druhou stranu není zastáncem nových tras. „Kam je to možné, tam už dnes železnice vede. To ostatní obstará autobusová doprava.“
A jak je to s rozvržením investic v kraji doopravdy? „Železniční infrastruktura, tedy koleje a nádraží, je hodně zanedbávaná. Od státu do našeho kraje proudí snad nejméně peněz, a to i v přepočtu na délku tratí,“ uvádí říká Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která se stará o veřejnou dopravu v kraji. U silnic Prokeš o podobném nepoměru neví, myslí si tudíž, že tam na tom budou všechny kraje podobně. „Co se týče investic do dopravních prostředků, situace vypadá slibně. Do dvou let přibudou nové vlaky jak od společnosti Arriva, tak i od Českých drah,“ říká Prokeš. S autobusy je to podobné. „Ačkoli tady se vozový park obnovoval častěji, brzy by se měly ve smlouvách objevit podmínky, které by dopravce tlačily k novějším autobusům.“ Podle Prokeše se to například projeví zvýšením počtu nízkopodlažních autobusů na meziměstských linkách.
* Peníze do silnic?
Názory voličů
ODS 80 %
Věci veřejné 76 %
SPO - zemanovci 74 %
TOP 09 71 %
ČSSD 62 %
KSČM 55 %
zdroj: Bleskový průzkum STEM a SC&C