Kontrolujete, za co utrácí váš hejtman? V Liberci to jde snadno

Po Praze je Liberecký kraj nejmenším krajem v republice, přesto liberecké hejtmanství, které se vymklo vlivu velkých stran, určuje krok ve zprůhledňování krajského úřadu občanům. Jednání zastupitelů přenáší YouTube, hejtman odpovídá na Facebooku a rozpočet kraje si můžete detailně „rozklikat“ na internetu, kde najdete také všechny smlouvy – otevřenost u ostatních krajů nevídaná.

Před týdnem umístil Liberecký kraj jako první v Česku na internet svůj kompletní rozpočet. Stačí pár kliknutí a dozvíte se například, že kancelář hejtmana letos zaplatila osm tisíc za květiny. A že za ně do konce roku může může utratit dalších 28 tisíc.

Rozpočet Libereckého kraje

Rozpočtem se můžete proklikávat ZDE

Oproti rozklikávacímu rozpočtu Prahy jdeme více do hloubky, a to tím, že veřejnosti nabízíme k nahlédnutí veškeré položky rozpočtu,“ uvedl ke spuštění projektu ekonomický náměstek hejtmana Marek Pieter.

Hospodařením s veřejnými penězi můžete od května kontrolovat také v systému Monitoru státní pokladny, který v květnu po letech plánování a příprav spustilo ministerstvo financí (více zde), liberecká varianta má však výhodu v aktuálnosti a hlavně v ceně. Systém stál hejtmanství totiž jen 40 tisíc a náklady na jeho provoz jsou nulové. Funguje totiž automaticky a využívá stávající techniku úřadu.

Rozklikávací rozpočet je samostatná aplikace, která si sahá do aktuálních dat rozpočtu kraje a následně je zveřejní. Umožňuje také jejich export v běžně dostupných formátech,“ vysvětlila serveru Lidovky.cz krajská mluvčí Květa Šírová s tím, že o podobné řešení projevil zájem také Pardubický kraj a Vysočina.

Přehled nad příjmy a výdaji kraje je jen dalším střípkem v postupném otevírání kraje pod Ještědem veřejnosti. Kdokoliv může sledovat jednání krajského zastupitelstva ať už prostřednictvím živého přenosu, nebo se na něj podívat v záznamu na webu kraje či serveru YouTube. Náklady tohoto kroku, který ostatní hejtmanství odmítají? 150 tisíc za technické vybavení. Provoz zajišťuje odbor informatiky v rámci běžných povinností.

Další příklad: pravidelné diskuze radních s občany na sociální síti Facebook. „Náklady na komunikaci na Facebooku jsou minimální, monitoring komunikace zabezpečuje oddělení tiskové a vnějších vztahů, konkrétně dvě osoby. Sbírají podněty, které předávají kompetentním osobám. Reklamu na podporu jednotlivých příspěvků využíváme především u významných sdělení či pozvánek na akce, v průměru se ale pohybujeme v řádech stokorun měsíčně,“ vypočítává Šírová.

Zveřejňovat všechny smlouvy? Příliš práce, vymlouvají se kraje

Server Lidovky.cz oslovil všechna česká hejtmanství ohledně jejich přístupu ke zprůhlednění hospodaření krajských pokladen. Zatímco možnost zveřejňovat rozpočet se většinou nezdráhají, zapojení do systému Registru smluv, ve kterém by byly dohledatelné všechny krajské smlouvy, převážně odmítají.

Zákon o povinném zapojení do registru, do kterého se Liberecko zařadilo jako první kraj, prosazuje poslanec a starosta Semil Jan Farský (za TOP 09). Vychází z obdobného systému, který podle něj na Slovensku přinesl 20procentní úsporu v nakládání s veřejnými financemi.

V současnosti musí kraje zveřejňovat pouze smlouvy o veřejných zakázkách přesahujících 500 tisíc korun. Například Moravskoslezský kraj zveřejňování všech smluv odmítá. „Je to dáno především tím, že kraj ročně uzavírá cca 3 500 smluv a zveřejňování takto velkého objemu smluv (které mají navíc v mnoha případech značný rozsah) by znamenalo tak rozsáhlý nárůst administrativy, že by se to neobešlo bez nárůstu počtu zaměstnanců a tím i nárůstu nákladů na chod krajského úřadu,“ vysvětluje mluvčí kraje Petra Špornová.

Podle mluvčí je otázkou, zda „by byl takovýto nárůst nákladů v souladu s principy hospodárnosti a efektivního výkonu veřejné správy“. Jako nadbytečnou administrativní zátěž vnímá Registr smluv také Ústecký nebo Pardubický kraj.

Zkušenosti z Libereckého kraje však svědčí o tom, že smlouvy lze zveřejňovat snadno a levně. Náklady na zapojení sice kraj řešit nemusel, protože jeho technici se na vytvoření systému přímo podíleli, vyšší výdaje v podobě zaměstnání nových úředníků se však nedostavily. Podle Šírové zabere vystavení jedné smlouvy na web úředníkovi přibližně pět minut. „Zájem o zkušenosti neprojevil zatím žádný z krajů,“ uzavírá mluvčí.

Martin Nevyhoštěný

(Článek zveřejněn na: http://byznys.lidovky.cz)

Tento web používá cookies pouze pro měření návštěvnosti